Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„..Asszonyok őrjítője, bevarrott, légy kegyes; és mi
költők, véled kezdjük a dalt s végezzük: a téged
elfeledő nem is emlékezhetik ünnepi dalra.
És most üdvözlégy, Dionüszosz urunk s veled együtt
édesanyád, Szemelé, ki Thüóné néven is ismert.”
Homérosz
(Devecseri Gábor fordításában) így üdvözli az embrióként Zeusz combjába
(némelyek szerint lágyékába) varrt Dionüszoszt. Meg is érdemli az isten
a magasztalást, hiszen ő a szőlőművelés és a bor istene; az embernek ő
adta a mámort, amelynek segítségével a nyomorult egy-napig-élők
megszabadulhatnak gondjaiktól. Dionüszosz felvidítja a lelket, ő a
megmentő (szótér), a gondok feloldója (lüaiosz). Ő a közösségteremtő –
hiszen a kollektív mámorban az én kialszik –, a termékenységet, a
szaporodást, az ember és a természet fennmaradását elősegítő khthonikus
(földön járó) isten, aki az emberek között jár-kel, segítve őket.
Lélekgyógyász abban a tekintetben is, hogy kapcsolatban áll a
művészetekkel: a dithürambosz, a dráma az ő kultuszainak szülötte.
E
fényteli aspektusai mellett azonban ott van sötét aspektusa: aki ellene
szegül, aki nem tiszteli őt, azt Dionüszosz megőrjíti vagy széttépi.
Mert a mámoron túl ő az őrjöngés, az őrület istene is.
Élettörténetét
végigkíséri a rémület és az őrület. Amikor apja, Zeusz Athamasz
királynak adja át gondozásra az anyját elvesztett fiút, Héra őrületet
küld a királyra, aki vadállatoknak nézi családját, és egyik fiát meg is
öli, a többiek pedig – anyjukkal együtt – rémületükben a tengerbe
ugranak. Ezután Nűsza erdejébe viszi Zeusz a csecsemőt (innen kapja
nevét is: Dionüszosz annyit tesz: nűszai isten), és nimfákkal
nevelteti, de a vad trák király, Lükurgosz üldözőbe veszi a nimfákat,
akik sikoltozva menekülnek, Dionüszosz pedig rémületében a tengerbe
ugrik. Később Dionüszosz bosszút áll: Lükurgosz megőrül, kiirtja
családját és barátait, majd nyomorultul elpusztul. Amikor aztán
Dionüszosz fölserdül, elindul szerencsét próbálni. Ahogy megy az erdőn,
minden megbolondul: remegni, zúgni kezdenek a fák, kacagnak a füvek,
rémülten menekülnek az isten elől az oroszlánok és medvék, de bátran
elébe mennek a nyulak és őzek. A forrásokból tej patakzik, a folyók
medrében bor hömpölyög. A világ kifordul sarkaiból. Amerre az isten
elhalad, az emberek otthagyják a munkát, és őrjöngve követik. Egyedül
Minüasz lányai maradnak kívül az eseményeken: ők nem vesznek részt az
orgián, mert semmirekellő dolognak tartják. Végül el is nyerik méltó
büntetésüket: őrültebbek lesznek az őrültnél, tépik, szaggatják
magukat, egyikük a saját fiát is széttépi. Végül a három őrült lány
denevér, vércse és bagoly képében elrepül a fenébe. A mítosz üzenete:
aki nem képes rá, hogy időnként megfeledkezzen magáról, az mindörökre
elveszíti magát.
Dionüszosz kultusza kezdetben nem
öltött orgiasztikus formát (a görög orgia szó jelentése:
misztériumszertartások, áldozatok), de egyre zajosabban ünnepelték,
egyre részegesebb zenebonával. Mellékneve úgy lett bakkhosz, azaz
lármás, hogy hívei átvették Kis-Ázsiából Kübelé kultuszának kellékeit:
a dobot és az érctrombitát. (Dionüszosz tisztelete így össze is olvadt
Kübeléével.) Híveinek lármás, kultikus tette az isten megjelenítése. A
dionüszián a mainaszok, a thüiaszok (a dühöngő nők) őrületében maga
Dionüszosz van jelen. Éppen úgy, ahogy az ember okos döntéseiben
Athéné, vagy a harcban Arész. Szó sincs arról, hogy a mainaszok – mint
a középkori misztikusok – kiüresítenék magukat, hogy az így támadt űrt
majd elfoglalja az isten. Az is téves gondolat, hogy a görögök számára
Dionüszosz őrjöngő megjelenítése csupán „pszichológiai realitás” volt,
hogy ottléte metaforikus vagy szimbolikus esemény. A dionüszián
Dionüszosz a görögökkel ott volt. A mainaszok őrülete az ő teljességét
jelenítette meg, és ez a megjelenítés egészen más hatásfokú volt, mint
amit a mai, templomban üldögélő hívők éreznek az „átváltoztatás”
láttán. A mámor, az őrjöngés és az őrület nem más, mint a határok
totális áthágása. Hogy ennek jelentőségét megértsük, előbb fel kell
tennünk a kérdést: mit jelentett a határ a régi görögök számára?
Egyáltalán
nem azt, amit nekünk ma jelent. A határ (peirar) nem olyan létező,
amely elválaszt egymástól más létezőket. A görög módon értett határ
olyan elv, amely a létezőt kiemeli a nemlétből, és létezése
állandóságában fenntartja. Aminek van határa, az nem azonos mással,
annak van identitása. A határtalantól, a mérhetetlentől a görögök
rettegtek. (Ezért lehetett döbbenetes hatású, amikor Anaximandrosz
éppen az apeiront, a határtalant, a meghatározatlant tette meg
arkhénak, azaz őselemnek.) A görög kultúra a kicsiny kultúrája, mondja
Spengler. A görög városállam a közösség lehatároltságának mintapéldája.
Az expanzív gondolkodás soha nem volt jellemző a görögökre. Ők még
akkor is csak két-három tengert jártak, amikor pedig technikai tudásuk
képessé tette volna őket merészebb felfedezésekre. Láthatjuk tehát: az
a dionüszoszi erő, amely ezt a szigorú határtudatot is képes feloldani,
mindent felold.
Dionüszosz ábrázolásain az isten
attribútuma a szőlőfürt, a boros kupa, a thürszosz (a tobozban végződő
rúd). Az állatok közül gyakran láthatjuk mellette a párducot
(képünkön). A gigantomachia-ábrázolásokon a párduc mellet gyakran a
kígyó Dionüszosz segítője, esetleg a pettyes szarvas (dámvad). Nem
véletlen, hogy tarka állatok kísérik az istent. A kígyó hátán futó
zegzugos mintát, a párduc és a szarvas pettyeit a természettudomány úgy
nevezi: körvonal-feloldók. Ezek az állatok körvonalfeloldó mintázatuk
miatt jó rejtőzködők: szinte belevesznek környezetükbe. Éppen úgy,
ahogy a kollektív mámorban a Dionüszosz-hívők elvesztik lelki,
individuális körvonalaikat, és belevesznek a kollektívumba. Érdekes
megfigyelést tesz az ünnep hátteréről Kerényi Károly. A dionüszia ideje
a tél volt, mondja. Márpedig a 2458 méter magas Parnasszoszon, ahol a
nagy ünnep zajlott, a tél igen kemény lehetett. (A behavazott thüiaszok
után egyszer mentőexpedíciót kellett küldeni. Mire megtalálták őket,
ruháik keményre fagytak.) Ez a jeges, könyörtelen, vakító környezet a
háttere a mámornak. A dionüszoszi, forró erő, amely az őrületben jut
elementáris kifejeződésre, a téli Parnasszosz háttér-kontrasztja által
túláradón van jelen. Kerényi – W. F. Ottót idézve – a haláltól
körüllengett életmélységek felkavarásáról beszél. Ezt látja a
dionüszoszi őrület lényegének. Erről beszél A tragédia születésében
Nietzsche is, aki, miután elméje elborult, leveleit így írta alá:
Dionüszosz. Hozzá hasonlóan minden igazi művész tudja, hogy a belső
mélységek dionüszoszi felkavarodása nélkül semmiféle mű nem születhet.
Ezért kell a költőnek időnként megmerülnie a mámorban, az őrületben. És
– írásunk mottójaként – Homérosz is ezért mondja a hatalmas istennek:
„…mi költők, véled kezdjük a dalt s végezzük”.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Dionüszosz
Dionüszosz koraszülött volt