Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÓKORI CIVILIZÁCIÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÓKORI CIVILIZÁCIÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Dionüszosz Nüsza hegyén egy sereg féktelen szatírral és nimfával együtt nevelkedett fel. Itt ízlelte meg először Dionüszosz a bort, s innen vitte el az első szőlővesszőt Ikariosz athéni pásztornak. A szőlő és a szőlőművelés tudományának elterjesztése nem volt békességes "missziónak" mondható, hiszen az ajándékát elutasító királyok, falvak és városok kegyetlen büntetést szenvedtek el. Dionüszosz nyomában öröm és borzadály, őrültség és mámor, szenvedély és halál járt. Dionüszosz a mámor és a halál szenvedélyességét kínálta fel és ízleltette meg az emberekkel.
Dionüszosz a bormámorral gyógyító, a terhektől és problémáktól ily módon megszabadító isten, aki megkönnyíti a nehéz sorsú emberek életét; tisztelete eredményeképp a halál utáni életben ezernyi boldogságban lehet részesedni. Ez jelentheti azt is, hogy a bor és mámor, amit Dionüszosz az orgiáin biztosít, pusztán ízelítő a síron túli világ szenvedélyeiből. Mintha minden egyes alkalommal a halállal néztek volna szembe bátran, elfeledve minden, az elmúlással együtt járó borzalmat, félelmet. Mámorral tekinteni a halál felé - ez egy olyan létérzés, ami igazán a görögség sajátja volt.
Dionüszoszt időnként azonosították Hádésszal is, mint ahogy azt Hérekleitosznál láthatjuk: „Hádész és Dionüszosz egy is ugyanaz, akinek a tiszteletére őrjöngenek és lénaiát ünnepelnek.” Az azonosítás oka valószínűleg abban rejlik, hogy Hádész a testet jelenti, melyben a lélek öntudatlan és megrészegült állapotban található. Figyelemre méltó az is, hogy Hádészt szintén gyakran ábrázolták bőségszaruval, Dionüszosz jelképével, s mindkét istenséget szívesen azonosították Plutosszal (a Bőség), akit Démétér egy barázdában fogad a méhébe. Plutarkhosz azonban rámutatott arra, hogy az azonosítás alapja ennél misztikusabb okban fedhető fel: Dionüszoszt ugyanis az egyiptomi Oziriszhez hasonlítja, aki – Hádészhoz hasonlóan – a holtak urává vált, s ekkor „természetében megváltozott”, melyet már csak a beavatottak ismerhetnek. Ugyanakkor Dionüszosz egyik mellékneve – mint láthattuk az orphikus misztériumokban – Hüész, a nedves természet ura, s ezen aspektusában szintén Oziriszhoz fogható. Plutarkhosz így támasztja alá ezen megállapítást: „való igaz, hiszen Hellanikosz hallotta, hogy a papok Osziriszt Hüszirisznek mondták; ő ugyanis következetesen így hívja az istent, valószínűleg természete és megtalálásának rítusa miatt”. Pindarosz is megerősíti Dionüszosz vegetációs aspektusának fontosságát: „Növelje az örömet hozó Dionüszosz a fák termését és a koraősz szent fényét!”
Az isten rajongó követői a mainaszok voltak, akikről több ábrázolás is fennmaradt, különösen a vázafestményeken. Karjukra szelíd kígyók tekeredtek, vállukat őzgidabőr takarta, s úgy tartották, az őzet saját maguknak kellett hozzá elejteniük. Hosszú köntöst viseltek, fejüket repkénykoszorú övezte. Ünnepein, különböző helyi hagyományok szerint - Teószban, Naxosz és Androsz szigetén, valamint Éliszben - bor bugyog föl csodálatos bőséggel a földből. A bor mellett helyenként a legenda szerint tejforrások fakadtak, mert az anyatej csorduló bőségét is Dionüszosszal hozták kapcsolatba.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Dionüszosz, az őrület istene
Dionüszosz koraszülött volt